Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Pabila Hijab Terbuka di Langit



By  Kakdell     Isnin, Jun 24, 2013    Labels: 

Dell masih ingat lagi ada satu kenangan yang tidak dapat dilupakan berlaku beberapa tahun dahulu iaitu pada tanggal 5 Jun 2009 (hari Jumaat). Pagi itu, Dell dalam perjalanan ke pejabat. Kebetulan, trafik tidak sesak dan perjalanan Dell sangat tenang tanpa gangguan apa-apa. Dell pula tidak memandu kereta dengan laju, secara santai sahaja. Maklumlah, masa masih awal lagi kerana Dell keluar rumah agak awal pagi itu iaitu lebih kurang 5 minit sebelum pukul 7.00 pagi.

Suasana hari tersebut tak terang, tak gelap malah tidak panas. Cuacanya nyaman sekali. Tidak dapat digambarkan suasananya ketika itu, terasa sangat tenang. Setelah 15 minit memandu, Dell terperasan bahawa langit waktu itu sangat cantik berwarna biru, terbentang sangat luas. Seolah-olah, Dell tidak pernah melihat kecantikannya selama ini. Tiba-tiba Dell terfikir, "Eh, mana awan?"

Ada sesuatu suara di dalam hati meminta Dell memandang ke langit sebelah kiri. Nyaris-nyaris Dell kemalangan kerana terlalu terkejut. Dell ternampak kalimah 'Allah' dan 'Muhammad' terbentuk oleh awan dalam tulisan jawi. Dell berterusan istighfar kerana terlalu terkejut, takut pun ya juga. Sampaikan Dell berdoa, "Ya Allah, sekiranya benar apa yang kulihat ini... Kau tunjukkanlah ia sehingga aku benar-benar yakin dengan apa yang kulihat."

Dell pandang semula awan tersebut, ianya benar terlukis kalimah-kalimah tersebut. Dell memandu kereta dengan keadaan menggeletar. Sehinggalah Dell sampai ke pejabat, Dell tidak boleh berkata-kata kerana terlalu terkejut. Hampir dua jam, Dell tidak boleh bercakap. Takutnya Dell hanya Allah sahaja yang tahu.

Waktu itu Dell hanya ingat satu sahaja, "Adakah usiaku sudah sampai?"

Apa yang terjadi benar-benar memberi kesan dalam kehidupan Dell. Kita tidak tahu apa yang akan jadi pada kehidupan kita seterusnya tetapi kita perlulah berusaha melakukan kebaikan berterusan. Itu sahaja amal jariah yang kita ada.

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

3 ulasan: