Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu



By  Kakdell     Selasa, Oktober 28, 2014    Labels:,, 
Pada 14 Oktober lepas, Dell berpeluang menghadiri Persidangan Antarabangsa Bahasa Melayu yang diadakan di Hotel Bangi-Putrajaya, Bandar Baru Bangi. Dell bertuah kerana sehari sebelum persidangan bermula, Dell dipelawa oleh supervisor untuk sama-sama menghadiri persidangan ini. Ramai tokoh-tokoh sastera dan linguistik berada di persidangan ini. Antaranya Datuk Dr. Awang Sariyan, Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan, SN Prof. Muhammad Hj. Salleh, SN Dato' Kemala dan lain-lain, turut dihadiri para ilmuan dari luar negara.

Ucaptama oleh Tan Sri Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim.
Kali pertama Dell mendengar secara langsung Tan Sri Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim berucap. Memang Dell terpegun penggunaan bahasanya. Tersusun. Malah mempunyai bunga-bunga bahasa. Bukan itu sahaja, beliau boleh berpantun secara spontan dengan menggunakan bahasa yang sangat indah.

Forum (dari kiri) : Prof. Dr. Chun Tai Hyun (Hankuk University of Foreign Studies, Prof. Dr. K. Alexander Adelaar (Melbourne Institute of Asian Languages and Societies) Prof. Emeritus Dr. Abdullah Hassan (Universiti Malaya), Dr. Victor A. Pagadaev (Universiti Negara Moscow) dan Prof. Dustin Carell Cowell (University of Wisconsin-Madison). 

Selepas ucaptama, Datuk Dr. Awang Sariyan pula membentangkan kertas dasar yang berkaitan dan seterusnya pembentangan kertas kerja oleh Prof. Emeritus Dato' Dr. Hajah Asmah Haji Omar (Universiti Malaya) dan Prof. Wu Zong Yu (Beijing Foreign Studies University China). Setelah itu, diadakan pula forum (seperti gambar di atas). 

Cenderamata yang Dell dapat sewaktu menghadiri persidangan ini.
Perkongsian pengalaman-pengalaman pensyarah-pensyarah bangsa asing untuk bahasa Melayu dari luar negara membuka minda para peserta. Malah ada perkongsian berbaur jenaka mencuit hati kami semua. Namun, Dell sangat kagum dengan kesungguhan mereka dalam memartabatkan bahasa Melayu ke persada antarabangsa. Jika mereka sangat kagum dengan bahasa ibunda kita, kenapa tidak kita?

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan