Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Novel 'Tenggelamnya Kapal Van der Wijck' cetakan 1961



By  Kakdell     Jumaat, Ogos 30, 2013    Labels:, 
Novel HAMKA
Hari raya kedua, Dell sekeluarga pergi berhari raya di rumah tok saudara Dell bersama pakcik sekeluarga. Kami dihidangkan dengan mihun soto. Apalagi, memang Dell menambah makan sebanyak dua pinggan! Hehehe... nak buat macam mana... menu kegemaran... 

Seperti biasa, setelah selesai menjamu menu yang berat-berat, Dell akan mengadap balang-balang biskut raya. Sedang Dell makan biskut raya bersama sepupu, tok busu Ahmad menceritakan tentang sebuah novel yang paling bagus dia pernah baca seumur hidupnya. Dell tertanya-tanya juga novel siapa yang dia katakan itu?

Lantas, dia masuk ke dalam biliknya dan memberi Dell sebuah buku lama cetakan tahun 1961 tulisan HAMKA bertajuk 'Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck'. Terkejut juga tiba-tiba tok saudara memberi Dell buku tersebut dan meminta Dell membacanya dengan perlahan-lahan serta menjiwainya. Bukan mudah untuk membaca novel ini kerana ejaannya sangat berbeza dengan sebutan kita memandangkan buku ini adalah cetakan asli dari Indonesia.

Bukan senang atok saudara Dell ini hendak memberi barangan kepunyaannya kerana dia merupakan orang yang sangat cermat. Dia pun meminta Dell menjaga buku ini baik-baik. Dengan berhati-hati Dell membuka buku ini kerana kertasnya sudah usang dan ditakuti rosak. 

Setelah mendengar cerita daripada atok saudara Dell ini, Dell memang teringin nak membaca novel ini walaupun mungkin terpaksa merangkak-rangkak. Insya-Allah, Dell akan membaca novel ini setelah pulang ke kota nanti. 


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan