Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Karya Ilmiah vs Karya Kreatif



By  Kakdell     Sabtu, Februari 07, 2015    Labels: 
Hah!
Ada yang bertanya kepada Dell, "Dilla tak nak menulis artikel berbentuk ilmiah ke? Terutamanya mengenai bahasa."

Secara jujurnya, Dell sudah ada perancangan untuk menulis artikel dalam bidang Dell nanti setelah tesis lulus. Berkaitan dengan bahasa juga tetapi berkait rapat dengan penyelidikan Dell.

Bagi orang yang di dalam bidang bahasa, artikel mengenai isu-isu bahasa sebenarnya sudah terlalu banyak ditulis sama ada di akhbar, majalah malah di dalam jurnal.

Jadi, Dell lebih berminat untuk memperkembangkan ilmu dalam penyelidikan sendiri yang secara tidak langsung ia berkaitan dalam bidang bahasa.

Karya kreatif?

Dell mengambil pendekatan karya kreatif untuk meluahkan perasaan tentang apa saja situasi yang berlaku di sekeliling.

Dialog-dialog malahan watak-watak yang digunakan di dalam cerita adalah datang dari mereka yang berada di sekitar kehidupan Dell.

Ditakdirkan Dell boleh mengingati ayat-ayat yang dikeluarkan oleh seseorang kepada Dell. Mimik wajah dan karektor. Cuma nama watak sahaja diubah suai agar ia tidak secara terus kepada empunya diri.

Sejak zaman sekolah lagi, setiap kali membaca novel Dell selalu berangan-angan. Suatu hari nanti, novel Dell akan berada di setiap kedai buku. 

Kisah angan-angan ini, Dell ada selitkan babaknya di dalam cerpen Indah Lelapku. Mudah-mudahan menjadi kenyataan. Amin...

Itulah ia jawapan Dell bagi menjawab persoalan ini. :)

Psssttt... masih ingatkan bak kata Dell semalam 'Walaupun lambat, jangan lepaskan!' ;)

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan