Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Kepantasan Membaca?



By  Kakdell     Rabu, Februari 05, 2014    Labels:, 
Tentu sudah ramai pembaca mengetahui mengenai Kepantasan Membaca atau bahasa Inggeris berbunyi 'Speed Reading'. Namun, tidak ramai dalam kalangan kita mempunyai kemahiran atau skil ini. 

Ketika di sekolah menengah dulu, Dell ada mempelajari skil ini melalui bengkel motivasi yang dihadiri. Tetapi waktu itu, skil yang ditunjukkan adalah terhad dan masih berkonsep agak tradisional. Ianya masih membantu. Dell dapat membaca buku-buku tebal dengan masa yang singkat. Dan Dell menggunakan skil ini ketika di dalam pengajian Ijazah Sarjana Muda.

Walau bagaimanapun setelah tamat pengajian tersebut, Dell sudah kurang membaca buku dek kerana kesibukan kerja. Maklumlah, pagi sehingga petang kerja di pejabat manakala di waktu malam pula mengajar tuisyen. Semakin lama skil membaca itu terhakis sedikit demi sedikit.

Ketika Dell sambung pengajian peringkat Master, Dell tidak perlu sudah payah mencari bahan-bahan penyelidikan kerana semuanya di depan mata. Maklumlah, ketika itu Dell menjawat jawatan Penolong Pegawai di Seksyen Penyelidikan dan Inovasi, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi (FBMK). Fail-fail himpunan jurnal, kertas prosiding, kertas kerja, majalah dan buku di simpan dalam pejabat Dell. Disebabkan itu, Dell tidak perlu ke perpustakaan. Sementelah, penyelidikan peringkat Master tidaklah terlalu mendalam.

Tetapi, kini Dell perlu mencari bahan-bahan tersebut secara online dan di perpustakaan. Penyelidikan Ph.D yang Dell lakukan sekarang ini melibatkan sedikit bidang lain selain linguistik seperti bahagian multimedia dan psikologi. Jadi, Dell kena menerokai lebih berbanding sebelum ini. 

Dan, Dell merasakan skil membaca pantas semakin berkurangan tidak seperti dulu. Jika dulu, Dell hanya perlu membaca nota-nota sekali sahaja dalam beberapa jam sebelum menjawab peperiksaan dan dapat ingat hampir 90 % apa yang dibaca. Kini, terasa agak perlahan dan terlalu santai (seperti kurang fokus). 

Jadi Dell mengambil keputusan untuk berjumpa dengan rakan Dell dan meminta beliau memberi sedikit maklumat secara ringkas mengenai skil ini kerana skil ini sentiasa updated dari semasa ke semasa. Yalah, Dell mempelajari ilmu dan skil ini pada tahun 1997. Skil itu skil lama dan mungkin ada skil yang baru.

Buku-buku berkaitan 'Speed Reading'

Tidak salah merendahkan diri mempelajari ilmu yang baru. Kita yang untung dalam mendapat pelbagai ilmu. Alhamdulillah, beliau telah memberi dua buah buku yang berkaitan dengan skil ini untuk Dell baca. Setelah diuji, memang Dell di dalam kategori pembaca yang lambat! Hish!

Peta Minda
Dell pun hendak mula semula membina peta minda. Tidak mahu membaca secara kosong sahaja. Mudah-mudahan apa yang dirancang dipermudahkan memandangkan Dell juga agak sibuk dengan tugas-tugas yang lain. Amin.

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan