Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Bersinarkah Ramadan dan Syawal?



By  Kakdell     Rabu, Julai 10, 2013    Labels:, 

Salam Ramadan semua,
Semalam Dell terbaca beberapa status di facebook yang berbau kesedihan (malah ada yang berbunyi, 'Mengapa bulan ramadan datang lagi kali ini?' dan 'Aku tidak suka lihat kawan-kawan aku sibuk update tentang kemeriahan raya') oleh beberapa rakan yang dikenali akan kehadiran bulan Ramadan dan Syawal ini. 

Ini kerana mereka kehilangan ibu atau ayah mereka pada bulan Ramadan atau Syawal terdahulu.

Dell juga tidak terkecuali menghadapi perasaan ini. Arwah nenek Dell telah pergi mengadap Ilahi pada hari  raya kedua pada tahun 2003. Waktu itu, Dell berada di tahun akhir universiti untuk Ijazah pertama. 

Dell membesar dengan arwah nenek sejak kecil. Terasa ralat juga kerana arwah tidak sempat melihat Dell mengambil skrol di hari konvokesyen Dell yang pertama.

Kesannya sehingga kini Dell tidak begitu beria-ria sangat menyambut hari raya. Jika ada baju raya, adalah. Jika tiada pun tidak mengapa. Cukuplah persiapan yang sederhana sahaja.

Namun, Dell tidak meratapi pemergian arwah nenek sehingga tidak langsung menyambut hari raya atau berterusan bersedih terutamanya di bulan Ramadan kerana di bulan inilah kita mempunyai peluang untuk menghadiahi mereka ini doa dan amalan-amalan lain. 

Dell redha dengan pemergian arwah kerana arwah sudah lama menanggung kesakitan disebabkan penyakit yang dihadapi.

Dell tetap menyambut hari raya seperti biasa yakni menziarahi kaum keluarga, sanak saudara, jiran-jiran dan rakan. Ketika menziarahi mereka, kadang-kadang ada di antara mereka sedih dan menangis melihat Dell kerana teringatkan arwah. Dell hanya mampu senyum dan tidak berkata apa-apa. Dell gembira kerana mereka mengingati kebaikan arwah.

Bagi Dell, tidak perlu menghukum ahli keluarga lain untuk bergembira walaupun sementara dek kerana kita meratapi kesedihan. 

Tak salah untuk kita bersedih untuk seketika tetapi jangan sehingga perbuatan kita itu seolah-olah tidak redha dengan ketentuan Ilahi. Banyakkan bersabar. Ianya juga ujian bagi kita untuk meneruskan amal kebaikan untuk diri sendiri dan juga kepada orang lain. 

Selamat menyambut bulan Ramadan, maaf zahir dan batin buat semua. :)

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan