Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Persepsi



By  Kakdell     Sabtu, Januari 31, 2015    Labels:, 

Hari ini, Dell berpeluang berbual sebentar dengan salah seorang rakan rapat yang duduk jauh di Johor Bahru. Beliau berhijrah ke sana mengikut suami. Sudah ada seorang anaknya. Sedar tak sedar, masa berlalu sangat pantas. Anaknya pun sudah semakin besar.

Kami berdua masih bergelar siswazah selagi tidak konvo. Huhuhu. Kebetulan, nasib kami serupa pula pada bulan ini. Kami berdua bergelar guru. Dell mengajar di universiti swasta, beliau pula mengajar di sekolah swasta. Tidak sangka sebenarnya.

Beliau memberitahu, mungkin itu adalah rezeki anaknya kerana kebetulan beliau terbaca di akhbar ada sekolah swasta yang memerlukan seorang guru bahasa Melayu. Beliau terus mencuba nasib. Hari pertama datang temuduga terus mendapat jawapan beliau diterima. Sama seperti Dell! 

Beliau mengatakan bahawa gaji yang ditawarkan di situ sangat lumayan. Basic sahaja cecah RM3200. Tiada pengalaman tidak mengapa, pihak sekolah tersebut akan ajar. Sangat bertuah. Ada guru bahasa Melayu lain yang sudah berkhidmat 8 tahun, gajinya mencecah RM15K! Wow, sungguh tidak sangka!

Persepsi Dell sudah berubah. Ketika menjadi siswazah sepenuh masa inilah Dell mendapat banyak pengalaman yang tidak disangka-sangka. Jika tidak, dulu Dell hanya bergelombang dengan dunia pentadbiran semata-mata. 

Selepas Dell meletakkan jawatan dan menjadi penganggur yang bergaji, Dell banyak terdedah dengan bidang pendidikan. Tidak sampai sebulan Dell jadi penganggur, Dell menjadi guru 'home tuition'. Selepas itu, jadi guru di pusat tuisyen. Dan kini, mengajar bahasa juga di universiti swasta

Lama-lama, macam seronok pula. Mungkin sudah ditakdirkan perjalanan hidup Dell sebegitu. Tapi Dell masih lagi memperbaiki cara pengajaran Dell. Inipun, Dell sudah mula mengajar dengan mempraktikkan teknik nabi walaupun pelajar-pelajar Dell bukan berbangsa Melayu dan Islam. Memang menjadi. 

Insya-Allah, Dell akan berterusan perbaiki mutu pengajaran itu. Yang penting, ilmu yang hendak disampaikan itu mereka faham dan meletakkannya di dalam hati serta bermanfaat. Amin...

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan