Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Pen pengikat hati



By  Kakdell     Isnin, Jun 10, 2013    Labels: 


Keluarga B
Sudah dua minggu Dell tidak berjumpa dengan anak-anak murid keluarga ini. Maklumlah cuti sekolah, minggu pertama mereka balik kampung. Manakala minggu kedua pula saudara-mara mereka pula datang ke rumah. Kedatangan Dell kali ini ingin membuat pembaharuan untuk pembelajaran si Sya. Risau Dell melihat dia tak tumpu dalam pelajarannya. 

Sabtu hari itu, Dell minta Sya baca satu unit untuk subjek Sains selama satu jam dan selepas itu Dell akan bersoal-jawab secara lisan. Dell perasan, kalau suruh buat latihan bertulis empat jam pun belum tentu dia siap dan buat. Dia memang tak boleh fokus. 

Dell masih belum berkesempatan untuk membeli buku latihan BM dan Sains untuk kakak sulungnya, Ain. Jadi, Ain buat karangan BM. Manakala Farhan dan Fir diminta buat latihan Matematik.

Sedang Dell menanda latihan-latihan yang terdahulu, tiba-tiba si Sya dan Fir berbisik-bisik. Mereka pandang Dell tersengih-sengih. 

"Kenapa awak berdua tersengih-sengih?" Soalku memandang Sya dan Fir.

"Sebenarnya, mereka tu nak bagi cikgu hadiah Hari Guru", kata Ain.

"Oooo..." Kataku sambil tersenyum.

Mereka pun menyerahkan dua bungkus batang pen dakwat basah kepada Dell. Terkejut juga Dell dapat hadiah tiba-tiba. Mana taknya, Hari Guru dah lama berlalu. Adalah kejadian selepas buka bungkusan tu yang menyebabkan kami semua ketawa. Mana taknya, tanda harga tak dibuka sebab mereka lupa. 

Sedang kami ketawa, tiba-tiba ada bunyi ketukan pintu dari luar. Rupa-rupanya ada jiran memberi keledek goreng. Kiranya hari tersebut, Dell langkah kanan. :)


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan