Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Bengkel Copywriting



By  Kakdell     Sabtu, April 19, 2014    Labels:,, 
Rahsia Copywriting ---> Persepsi adalah segala-galanya! (Perception is everything!)

Bengkel Copywriting 

Pada 12 April 2014 - Dell berpeluang menghadiri Bengkel Copywriting bersama-sama Tuan Aqif Azizan yang dianjurkan oleh Ainon Bussiness School (ABS). Bengkel diadakan di Prima Sri Gombak selama 4 jam bermula jam 9.00 pagi sehingga 1.00 petang.

Bersama-sama Tuan Aqif Azizan. Dell kagum dengan beliau yang menjadi jutawan dalam usia yang muda dalam bidang penulisan.

Beliau merupakan seorang penulis copywriter yang sangat berjaya terutama dalam bidang perniagaan. Beliau baru berusia 24 tahun! Bukan mudah untuk menjadikan setiap perkataan menjadi duit. Banyak tip-tip yang dikongsikan oleh beliau. Dell suka mendengar pengalaman beliau berguru dengan Pn. Ainon Mohd. (yang merupakan salah seorang businesswomen yang bertaraf jutawan di Malaysia).

Menurut beliau, copywriting merupakan satu seni untuk pengaruh pelanggan buat apa sahaja yang kita mahu tanpa memaksa mereka. 

Sesebuah perniagaan yang berkembang dengan berjaya perlu melakukan kedua-dua perkara ini :
   1. Kurangkan kos tapi profit tinggi.
   2. Meningkatkan profit.

Dalam penulisan copywriting, tiga perkara ini harus ada :
   1. Headline - makes people read (75 % penting) 
   2. Offer - makes people pay
   3. Call To Action - completes the transaction.

Elemen penting dalam copywriting pula :
   1. Menulis kepada pelanggan yang betul.
   2. Guna ayat yang betul.
   3. Pada tempat yang betul.
   4. Masa yang betul.

Antara iklan yang harus kita lihat sebagai contoh yang berjaya ialah Amazon.com. yang mana setiap produk mempunyai iklannya tersendiri. 

Pada awalnya, Dell menganggap penulisan copywriting ini adalah mudah, rupa-rupanya tidak. Seelok-eloknya kena belajar ke tahap lebih tinggi. Insya-Allah, jika ada kesempatan Dell akan mencari buku mengenai penulisan berpengaruh itu. :)

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

2 ulasan:

  1. Saya ada jumpa satu buku berkenaan copywriting di PSAS. Sangat bagus. Mungkin kak boleh cari dan fotostat. Tajuknya 'The Adweek of Copywriting'. Banyak teknik penulisan yang pengarang ajarkan. Menarik untuk dimiliki.

    BalasPadam