Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Cabaran untuk berjaya



By  Kakdell     Rabu, Jun 12, 2013    Labels:, 
Tiada jalan mudah untuk berjaya. Ianya perlu usaha dan kerja keras. Tetapi bukan kerja keras dengan membabi buta, nanti kerugian. Kita perlulah 'smart'. Bermaksud kita perlu ada ilmu untuk berjaya. Tanpa ilmu, apa yang dilakukan akan ada masalah kemudian hari atau pun mungkin terpaksa melakukannya berulang kali. 


Sebenarnya bukan mudah untuk Dell keluar dari tradisi yang biasa. Terlalu banyak ilmu yang Dell perlu dalami. Dell bersifat terbuka dengan segala ilmu baru yang datang. Kerana bagi Dell, ilmu itu milik Allah. Allah berkehendak kepada siapa ilmu itu dapat diperturunkan. Dell berdoa siang dan malam agar Allah permudahkan untuk segala-galanya. 

Ada yang mendorong, ada yang memandang secara sinis. Itu perkara biasa apabila kita berbuat sesuatu yang baru dalam bidang kita. Bukan semua orang boleh terima dengan pembaharuan yang kita hendak lakukan. Jadi kita perlulah 'BERANI GAGAL'.

Apa yang Dell lakukan ini semuanya bermula dengan angan-angan dan imaginasi. Tetapi tanpa ilmu, Dell turut tidak boleh melaksanakannya. Lagi satu, Dell tidak dapat melakukannya seorang diri. Ilmu dan bantuan dari Allah kepada Dell adalah melalui orang-orang disekeliling Dell sama ada secara langsung atau tidak langsung. Sama ada dari segi ilmu, tenaga, kewangan dan lain-lain yang mungkin kita sendiri tidak sangka memang memerlukannya waktu itu. Disebabkan itulah, kita tidak boleh mengambil kesempatan kepada sesiapa sahaja dan perlu ikhlas dalam persahabatan dan perhubungan. 

Apa yang Dell alami, Dell tidak dapat bergantung sepenuhnya kepada 'supervisor' Dell. Dell perlu juga bergantung kepada 'co-supervisor' Dell untuk ilmu yang lain pula. Mereka ini penting dalam perjalanan penyelidikan Dell. Masing-masing mempunyai pengalaman dan kepakaran yang berbeza-beza. Tak tergambar bagaimana Dell amat berterima kasih kepada mereka ini. Tanpa 'guideline' daripada mereka, berkemungkinan tunggang-langgang penyelidikan Dell. 

Dell memang mengharapkan doa dan restu daripada mereka. Mereka ini adalah 'sifu' dan 'guru'. Walaupun hubungan kami rapat, Dell perlu menghormati mereka. Daripada doa dan restu mereka inilah, Allah akan permudahkan perjalanan pengajian kita walaupun kelihatan ianya sukar pada peringkat awal. 

Untuk me'reka' cipta sesuatu perisian memang memerlukan peruntukan kewangan yang banyak. Walapun kita ada ilmu tanpa adanya kewangan, angan-angan tersebut akan berada di atas kertas sahaja. Oleh sebab itu, kita perlu merancang dengan lebih awal dan fikir bagaimana hendak mendapatkan sesebuah tajaan. Bukan mudah untuk mendapatkan tajaan untuk sesuatu yang tidak nampak dengan mata kasar. Di sinilah peranan kita, untuk menyakinkan pihak-pihak tertentu mengenai  jangkaan hasilnya. Dalam masa yang sama, kita kena bersedia yang kita akan ditolak mentah-mentah oleh beberapa pihak tertentu.

Sekiranya sumber kewangan dan ilmu sudah dapat, perjalanannya masih jauh dan banyak lagi dugaan yang tidak disangka-sangka akan berlaku. Pegang kata azimat ini iaitu jangan putus asa, usaha, doa dan tawakal.



NOTA :
Yang paling penting jangan lupa pada yang Satu. Minta restu keluarga dan guru-guru. Berbuat baik kepada sahabat handai dan taulan. Doakanlah kejayaan Dell ya! Amin.




Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

2 ulasan: