Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Pegang hamster dan ajar nyanyi?!!



By  Kakdell     Rabu, Mac 27, 2013    Labels: 

Dipaksa pegang hamster oleh anak murid dan dipaksa bergambar dengan hamsternya!

Keluarga C
Jadual Dell untuk mengajar keluarga ini telah diubah pada hari Isnin. Seperti biasa Dell terpaksa layan karenah si anak kecil ini. Kena berlembut, kalau tak nanti dia merajuk. Dell didera pada hari tersebut dengan hamsternya. Huhu. Sekejap dia letak hamsternya di atas baju Dell, sekejap di atas tangan, sekejap di atas peha... Fuhhh...

"Teacher datang ajar tuisyen hari apa ya?" dia bertanya kerana keliru dengan jadual tuisyen yang sudah bertukar.

"Cikgu datang sini hari Isnin, jadual dah tukar..." jawabku sambil tersenyum.

"Kenapa teacher tak datang banyak kali, hari-hari ke? Teacher malas ek?" tanyanya bersahaja.

"Eh, cikgu bukan malas! Cikgu ajar Fatin hari Isnin sahaja, seminggu sekali je." jawabku sambil tersengih.

"Teacher, boleh ajar muzik tak? Tak akan asyik ajar BM je..." dia terus bawa turun keyboard besar kepunyaannya.

Dalam hati, 'Ah sudah, minggu lepas dia suruh ajar subjek lukisan'. 

"Cikgu tak pandai baca not, nyanyi bolehlah" 

"Kalau gitu, saya main muzik cikgu nyanyi ek?" katanya sambil menekan keyboard tu tapi tak berbunyi.

"Dengan syarat, Fatini kena nyanyi dalam bahasa Melayu, buat latihan bahasa Melayu dan baca cerita Melayu yang cikgu suruh." kataku dengan tegas. Dia mengangguk-angguk kepalanya.

"Teacher, mengapa tak berbunyi ya? Cuba teacher tengok di bawah ni, ada bateri tak?" tanyanya sambil terbalikkan keyboard tu.

"Patutlah tak berbunyi, takde bateri!" dalam hati, leganya... Huh.

Akhirnya, dia terpaksa akur kerana keyboardnya tak berbunyi. Dell suruh dia membaca cerita sastera rakyat yang dia sendiri pilih dan kena baca kuat-kuat. Ada sebab, Dell suruh buat begitu. Ini kerana dia selalu salah sebut untuk sebutan e taling dan e pepet. Dell dah nampak peningkatan dia memahami sesebuah cerita berbanding sebelum ini.


NOTA :
1. Dell biarkan sahaja di Fatin membaca cerita rakyat tersebut dengan gayanya tersendiri iaitu berlagu-lagu ikut sukanya. Yang penting sebutannya betul dan dia faham apa yang dibaca.
2. Fatin pernah bertanya buat apa dia buat latihan BM bermula dari darjah satu sedangkan dia sudah berada di darjah tiga pada minggu lepas. Minggu ni, Dell suruh dia buat latihan darjah tiga iaitu buat karangan pendek. Dia terus mengaku tidak reti dan setuju buat latihan bermula dari darjah satu.
3. Dia tunjuk diari yang dia sudah tulis tetapi dalam bahasa Inggeris. Dell kata cubalah tulis dalam bahasa Melayu, dia kata tak reti. Dell kata "Takpe, nanti cikgu ajar." Sekurang-kurangnya, dia sudah faham kegunaan diari.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan