Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Tiada berteman



By  Kakdell     Jumaat, Mac 15, 2013    Labels: 

Hamster anak muridku, Kiki dan Lala.

Ingat lagi tak artikel Dell Elok berteman untuk anak murid Dell dari keluarga C? Hari ini merupakan hari kedua Dell mengajar si kecil itu. Nampak wajahnya seperti lebih bersemangat berbanding sebelum ini, tetapi dia seperti bosan belajar keseorangan. Dia tanya Dell, " Mengapa abang saya tak tuisyen sekali ek cikgu? Dia main games je." Dell senyum je.

Hari ini, si kecil ini banyak cakap. Ada saja topik yang dia cakap dan tanya. Dell layankan sahaja. Dia tanya juga, "Cikgu tak ajar Pendidikan Seni?". 

"Maksud F.. lukisan?" Tanyaku sambil tersenyum.

"Haah, cikgu. Cikgu ajarlah lukisan sekali!" Katanya dengan tersengih-sengih.

Hari ini Dell mengajarnya secara santai sahaja. Dell buat peta minda mengenai Kata Nama. Dell pinjam colour magic dan melukis peta minda dengan berwarna-warni. Walaupun kelihatan si kecil ni macam main-main, cepat pula dia ingat contoh-contoh yang diberi tak seperti hari pertama. Cuma satu je yang dia tak suka buat iaitu PEMBETULAN. Dell terpaksa pujuk baik-baik dan bersabar dengan karenahnya.

Setelah kelas tamat, ibunya memberitahu Dell yang dia tak dapat nak mencari teman untuk anaknya kerana ibu bapa kepada kawan-kawan anaknya itu tidak setuju atas sebab-sebab tertentu. Si kecil itu pun mengadu nak berteman dan nak pergi ke pusat tuisyen yang kebanyakan kawannya berkumpul. Ibunya tidak setuju anaknya pergi ke pusat tuisyen itu sebab ramai sangat pelajar dan tidak dapat tumpu kepada anaknya. Ibunya minta tukar hari tuisyen iaitu hari Isnin bukan Khamis seperti sekarang ini. Dell bersetuju bermula minggu keempat. 


NOTA :
InsyaAllah minggu depan Dell akan mencari buku rujukan yang sesuai untuk si kecil ini. Yang penting mesti berwarna-warni. Dell akan dedahkan juga dengan sastera nanti seperti pantun, cerita rakyat dan lain-lain supaya dia ni suka akan bahasa Melayu. Betulkan firasat Dell pada hari pertama mengajar sekecil ini bahawa dia ingin berteman walaupun dia tak berkata apa-apa.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan