Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Apa masalah mereka?



By  Kakdell     Jumaat, Mac 29, 2013    Labels:, 

Antara masalah-masalah yang dihadapi oleh seseorang anak kecil


Ramai ibu bapa dan para cikgu terlepas pandang dengan masalah anak kecil dan anak murid mereka (sila tekan pada gambar rajah di atas untuk membaca masalah-masalah yang tersenarai). Cara paksaan atau cara pembelajaran secara biasa tidak dapat membantu anak-anak kecil ini, malah ianya memberi tekanan kepada mereka seterusnya meninggalkan kesan psikologi yang tidak bagus kepada mereka.

Seharusnya para guru tuisyen juga harus melihat perspektif ini, bukan sekadar ingin mengaut keuntungan semata-mata. Jika menerima seseorang anak murid yang mempunyai masalah seperti ini, cara pengajaran turut berbeza dan kena banyak bersabar. 

Penting bagi seseorang guru mengetahui serba sedikit tentang latar belakang anak murid mereka untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh pelajar terbabit. Secara tidak langsung mudah untuk kita untuk mencari cara-cara pengajaran yang sesuai untuk mereka ini.

NOTA :
1. Bukan mudah menjadi seorang pendidik sebenarnya.
2. Guru tuisyen juga perlu mengetahui sedikit sebanyak ilmu psikolinguistik ini.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

2 ulasan:

  1. Maaf kak. Gambar tu tak dapat nak baca. Kecil sangat.

    BalasPadam
  2. Awak kena tekan pada gambar dan lihat sebagai JPEG dan zoom...

    BalasPadam