Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Alahai si Sally



By  nurdilla zaini     Rabu, Januari 09, 2013    Labels: 

::Tulisanku di Diari Putri Lindungan Bulan pada 13 November 2010::

Ingat tak kisah Sally yang Putri cerita tempoh hari?

Putri pernah kata hendak mandikan Sally, kan? Baru-baru ni, Putri mandikan dia (selepas dia dah diberi makan kenyang-kenyang). Mula-mula takut juga apa reaksi ye... mau kena cakar nanti!


Tapi, bagus si Sally ni sebab masa Putri jirus air di badan dia... dia senyap je. Tak mengiaw dan cakar... TETAPI si Sally ni ada bagi satu hadiah kat Putri... huhuhu...

Nak tau apa dia?

Dia dengan segala hormatnya telah MEMERUT kat atas lantai bilik air... berketul-ketul bijih timah yang diberi. Hukhukhuk...

Terkejut Putri! Putri biarkan sahaja sampai dia habiskan hajatnya. Putri tak sampai hati nak marah... mungkin dia takut kut. Selepas dia selesai melepaskan hajat, Putri terus jirus 'menda' tu ke dalam lubang... tahan la sekejap bau busuk dan rasa geli yang ada. Hukhukhuk...

Selepas itu, Putri mandikan dia dengan dua kali pakai gel mandian. Apabila dah gosok bulu-bulunya dan dinyakini bersih, Putri terus bilas dan lap badannya.


Kalau tengok di dalam telinga dia memang bersih! Tak taulah si Sally nie sebenarnya kucing liar atau kucing rumah yang tersesat atau dibuang...


Dia diam je duduk di atas penutup tandas ni sampai bulu-bulu dah kering sikit. Terpaksa biarkan Sally kat dalam bilik air dulu sebab takut kena serang dengan si Kimmy dan Putri takut dia buang air merata-rata.



Selepas dimandikan... tengoklah si Kimmy tu! Yang dia tahu hanya hendak terkam dan tampar si Sally. Dah 2 minggu dah ni mereka berkenalan, tapi perangai si Kimmy tetap sama. Dia tak suka kot ada kucing lain menyibuk kat rumah Putri? Jeles la tuh!


Mana taknya... Si Sally ni jenis tak peduli sama ada si Kimmy ada berdekatan dengan Putri atau tak, dia tetap nak bergesel kat kaki Putri. Masa tu, Kimmy terus jauhkan diri dan nak serang si Sally ni!

Apabila Putri tengok bulu-bulu si Sally dah kering, Putri pun lepaskan dia semula ke luar rumah.

Biasanya, Putri akan mengisi sedikit friskies ke dalam mangkuk dan sedikit air untuk si Sally di luar rumah. Tetapi memandangkan ada hamba Allah di luar sana tak suka, jadi mereka buang mangkuk-mangkuk tu (kasut-kasut yang bersepah dan pasu yang penuh tanah yang tak ada hasil... tak nak plak buang?). Sedangkan Putri letak dengan teratur dan elok kat tepi rumah Putri. Takpe, buanglah rezeki untuk makhluk Allah yang ini, nescaya Allah akan membalasnya.

La nie, apabila Putri pulang dari kerja, Putri akan bagi dia masuk ke dalam rumah untuk makan dan minum. Itu pun, Putri kena tutup pintu beranda dapur semasa Si Sally sedang makan. Mana taknya, Si Kimmy akan serang dia. Dah tutup pintu tu, dapatlah si Sally makan dengan tenang. Selepas Sally dah makan, baru Putri lepaskan ke luar rumah.

Putri perasan juga, kalau Putri letak friskies untuk dia di luar rumah, Sally makan sikit jer tapi kalau makan friskies kat dalam rumah Putri, punyalah banyak dan licin pula tu! Mungkin rumah Putri ni berkat kot... hehehe...

Mulai esok petang, Putri dah tak ada kat rumah sebab balik kampung. Apalah nasib si Sally ni nanti... Ada sesiapa nak adopt dia???

Kenali nurdilla zaini

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan