Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Lanun pergi tidak kembali...



By  nurdilla zaini     Jumaat, Oktober 05, 2012    Labels: 
::Tulisanku di Blog Diari Putri Lindungan Bulan pada 14 Oktober 2010::

Pada 20 Syawal lepas, Lanun, kucing Putri yang berada di kampung mati akibat penyakit. Sedih rasanya. Baru je jumpa dia masa raya hari tu. Mama Putri beritahu, beberapa jam sebelum Lanun ditemui mati di tepi rumah, Hakim (adik) dah bagi dia minum. Itulah kali pertama mama Putri tengok Lanun minum dengan banyak... tapi dia tak mau makan.

Dua hari sebelum dia mati, kebetulan Putri ada telefon mama Putri di kampung menceritakan masalah rumah sewa. Tengah dok bersembang, tiba-tiba si Lanun mengiaw tak berhenti-henti dengan suara yang sangat nyaring sehingga mengganggu perbualan kami berdua.

Pelik, sebab dia tak pernah mengiaw sebegitu rupa.

Mungkin dia nak bagitau kat Putri yang dia akan pergi dan takkan kembali lagi...
Inilah Lanun... kucing yang dibela oleh mama Putri sejak kecil kerana dia selalu minta makanan di rumah Putri dan duduk di stor belakang rumah Putri.

Setelah setahun bela di luar rumah, akhirnya mama membenarkan Lanun duduk di dalam rumah. Dia dikeluarkan dari rumah pukul 12.00 tengah malam dan masuk ke dalam rumah semula pada pukul 6.00 pagi.

Walaupun, mama tidak pernah melatih dia pergi ke tandas dan lain-lain, dia tak pernah pancit di dalam rumah. Kalau dia nak buang air besar atau kecil, dia akan keluar dari rumah dengan sendiri. Itu pun, dia tak buang merata-rata.

Malah, kalau dia nak tidur di mana-mana sudut rumah, dia akan minta izin dahulu dengan mama Putri. Dia akan mengiaw sama ada boleh atau tidak duduk di situ. Kalau dia duduk dan mama Putri tak bagi, sampai bila-bila dia takkan duduk di situ.

Yang paling Putri rasa lawak, apabila Lanun sanggup pusing jauh dari memijak salah satu karpet tebal di rumah disebabkan mama Putri tak bagi dia duduk di situ. Kalau dia hendak baring pun bukan di karpet tapi di bahagian tepi.

Sebab itulah mama Putri sangat sayang akan Lanun.

Tapi, hendak buat macam mana... ajal dia sudah sampai walaupun umurnya masih muda lagi. Mungkin dalam lingkungan 3 atau 4 tahun.

Detik-detik terakhir Lanun bersama Kimmy semasa raya hari tu...

P/S : Balik je dari kerja, Putri terus beritahu pada Kimmy yang abang Lanun dah tiada... Kimmy macam tau-tau je apa yang Putri sampaikan... dia merenung mata Putri dengan sayu dan mengiaw perlahan...

Kenali nurdilla zaini

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan