Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Pembetulan



By  Kakdell     Rabu, Februari 27, 2013    Labels: 


"Ala, cikgu... kena buat pembetulan ke?", tanya salah seorang anak murid.

"Eh, kenalah buat! Nanti adik tak ingat kesilapan adik yang mana satu.", pujuk Dell.

"Malas nak buatlah cikgu, banyak sangat salah...", katanya lagi sambil tersengih dan berkerut-kerut muka.

"Adik nak jadi pandai, kan? Lepas ni, adik kena buat dengan lebih berhati-hati. Jadi tiada kesalahan yang sama berulang...", pujuk Dell lagi. 

Ketika dia sedang membuat pembetulan, Dell dan adik beradiknya yang lain bercerita tentang sains. Asyik syok sangat bercerita, alih-alih termasuk bab cita-cita. Abangnya ada yang nak jadi jurutera seperti ayahnya manakala abangnya yang lagi satu... lupa pula nak jadi apa. 

Tiba-tiba si kecil ni mencelah dengan penuh semangat, "Saya nak jadi angkasawan!"

Dell pun berkata, "Hah, nak jadi angkasawan kenalah rajin buat pembetulan matematik tu...!"

Mereka semua ketawa. Mereka tanya Dell, apakah cita-cita itu boleh menjadi kenyataan. Dell menyatakan tiada yang mustahil sekiranya kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapainya dan yang paling penting jangan sekali-kali lupa berdoa meminta pertolongan dari Allah.


NOTA :
1. Budak-budak sekarang ni malas betul hendak membuat pembetulan jika ada kesalahan. Tidak seperti zaman Dell dulu, kadang-kadang cikgu sekolah suruh buat pembetulan lebih tiga kali. La ni, satu kali pun dah tak nak buat.
2. Pada pendapat Dell, pembetulan harus dibuat supaya pelajar ingat akan kesalahan mereka agar mereka tidak membuat kesalahan yang sama.
3. Setiap kesalahan harus diterangkan kepada pelajar sehingga mereka faham dan nampak kenapa ianya salah walaupun kesalahan itu kelihatan kecil bagi kita.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan