Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Pencapaian internet yang semakin perlahan! Apa sebabnya?



By  Kakdell     Selasa, Februari 18, 2014    Labels: 
Tidak tahu mengapa sejak kebelakangan ini, pencapaian internat Maxis Dell semakin perlahan dan kadang kala sekejap ada, sekejap tiada. Yang peliknya, GBnya masih banyak iaitu ada dalam 5GB. Dalam keadaan kerja seharian Dell banyak menggunakan internet, sedikit banyak mengganggu.

Kali ini, kerja mengedit Dell agak mencabar kerana Dell membantu Prof SN mengedit terjemahan manuskrip lama iaitu 'Soul of Malaya' ke dalam bahasa Melayu. Sudah tentu Dell perlu menggunakan e-kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Mengapa tidak guna kamus bercetak sahaja? Nak buka kedua-dua kamus ini untuk setiap perenggan? Pengsan!

Kena guna kedua-dua kamus ini.

Dell bukan sahaja perlu menyemak ejaan dalam bahasa Melayu, malah bahasa Inggeris. Itu belum lagi sesuai atau tidak dengan konsep dan pengolahan dalam teks tersebut. Jangan lupa, ianya manuskrip lama.

Keadaan ini menyebabkan kerja menjadi perlahan dan buang masa. Aduhai. Sudahlah manuskrip itu beratus-ratus muka surat. Pitam!

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan