Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Makan kotak?



By  Kakdell     Selasa, Jun 11, 2013    Labels: 


Keluarga C 

Hari ini, Dell memang ternanti-nanti keputusan peperiksaan si Fatin terutamanya bagi subjek yang Dell ajar. Mana taknya, bukan senang hendak mengajar si Fatin ini. Lebih pandai berbahasa Inggeris berbanding bahasa Melayu, lagi satu bukan senang nak buatkan dia minat dengan bahasa Melayu. Itu belum karenahnya yang benar-benar menguji kesabaran Dell. Alhamdulillah, dia dah berubah selepas dua bulan Dell bersabar. Huhu.

Hari ini, dia membebel tentang pusat tuisyen yang dia hadiri di luar. Dia kata sebab cikgu di sana tak ajar semua jadi markah dia dalam subjek tertentu rendah. Eh, boleh pula begitu?

Apa sahaja yang berlaku memang dia akan cerita kepada Dell walaupun kadangkala Dell kurang faham juga apa yang diceritakan. Tapi Dell layankan sahaja. Dia tunjuk beberapa markah peperiksaan yang dia baru dapat tadi. Dia sendiri tak berpuas hati dengan markahnya sendiri dan dia mengadu kelasnya suka sangat buat bising. Tak tau nak masuk kelas mana lagi katanya.

Hari ini, Dell menemaninya makan malam. Sedap lauk hari ini. Selepas makan nasi, dia mengambil satu bekas natalie coco dan berkata, "Ayah, Fatin nak makan kotak ini!" (Sebab bentuk natalie coco berbentuk segiempat dan dia tak tahu nak sebut nama makanan tu).

Terberhenti Dell ketika menyuap nasi ke mulut dan pandang ke arahnya. Kotak? Nak tegur, tak elok pula sebab depan ibu bapanya. Setelah ayahnya membuka bekas tersebut dan letakkan sedikit ke dalam mangkuk, Fatin datang dekat dengan Dell untuk mempelawa makan 'kotak' tu. Eh?

Dell memberitahu bahawa nama makanan tu adalah natalie coco bukan kotak. Dia tersengih dan diam sahaja. Selepas tu, dia kata, "Teacher, benda ni keras!"

Dell betulkan, "Bukan keras tapi liat."

"Ooo... liat", katanya.

Gelagat mereka ini yang menghiburkan hati Dell. Macam-macam.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan