Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Mengajar Bahasa Kebangsaan A



By  Kakdell     Khamis, Januari 08, 2015    Labels: 
Alhamdulillah... Pada hari Selasa (6 Januari 2015), Dell telah diberi amanah mengajar subjek Bahasa Kebangsaan A kepada pelajar di salah sebuah universiti swasta di Kuala Lumpur. Untuk permulaan, Dell hanya mengajar 6 jam seminggu (2 hari seminggu). 

Dell hanya menjadi pensyarah sambilan di sini. Kawan yang rekomen dan Dell berjaya di dalam temuduga yang dijalankan.

Subjek Bahasa Kebangsaan ini merupakan subjek wajib bagi mereka yang ingin mendapatkan sijil Foundation, Diploma atau Ijazah di institut swasta. Mesti kena lulus!

Dell bertuah kerana pada tahun 2014, Dell sudah didedahkan ilmu metafizik dan pelbagai ilmu coaching yang dapat memudahkan Dell dalam menyampaikan ilmu dengan cara yang paling ringkas tetapi mudah difahami.

Pada hari pertama Dell berada di situ, pelbagai babak mencuit hati telah berlaku. Biasalah karenah dan ragam pelajar yang pelbagai. Nanti Dell cerita secara berperingkat di bawah label yang sama supaya mudah untuk mencari kisah mereka secara bersiri.

Kesemua pelajar Dell pada kali ini adalah berbangsa Cina. Dulu ketika SPM, mereka bersekolah di Sekolah Antarabangsa atau di Home School. Mereka agak lemah dalam subjek Bahasa Melayu di peringkat SPM. 

Oleh itu, bukan mudah untuk Dell memberi kefahaman kepada mereka. Banyak pendekatan yang perlu Dell lakukan untuk membantu mereka.

Syukur, pada hari kedua mereka memahami sepenuhnya Bab 1 iaitu Sejarah Bahasa dan Bangsa Melayu. Respon daripada mereka juga sangat memberangsangkan. Banyak berlaku komunikasi dan maklum balas. Target Dell tercapai. :)

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

2 ulasan:

  1. uni mane kak dell? bestnyaaa..hehehe..all da best ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah...Amin... Terima kasih Husna! :)

      Psssttt... nanti akak beritahu. :)

      Padam