Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Terjemah Buku Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu



By  Kakdell     Ahad, Disember 13, 2015    Labels:, 

Menterjemah bahasa Inggeris ke bahasa Melayu.
Sebenarnya Dell bukanlah seorang yang gemar membaca buku dalam bahasa Inggeris. Hampir kesemua buku dalam simpanan Dell adalah berbahasa Melayu (ada yang telah diterjemahkan). Melainkan sesuatu ilmu itu, memang tiada dalam bahasa Melayu. 

Tetapi, Dell tidak menyangka yang suatu hari nanti Dell terpaksa menterjemah karya bahasa Inggeris ke dalam bahasa Melayu. Itulah yang Dell sedang lakukan sekarang ini. Mujur, klien itu minta terjemahkan ke dalam bahasa Melayu yang santai supaya pembaca buku itu nanti mudah faham, tidak bosan dan selesa membaca fakta-fakta yang hendak disampaikan.

Mungkin kerana Dell minat dalam bidang penulisan, Dell tidak terasa kerja menterjemah ini membebankan. Pengalaman membaca karya pelbagai jenis genre dan bidang memudahkan pemilihan perkataan dan ayat yang sesuai. Malah, Dell tidak sabar menyiapkannya.

Semoga Allah permudahkan kerja-kerja penulisan buku ini. Amin.

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan