Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

"Semua rahsia si polan tu dalam poket aku!"



By  Kakdell     Jumaat, November 23, 2012    Labels:, 
Apa pendapat kamu jika ada seseorang yang kamu kenali dengan gahnya berkata begini di depan kamu, "Semua rahsia si POLAN-POLAN tu dalam POKET aku!". Bukan setakat di depan kita tetapi di depan sahabat-sahabat yang lain.

Dell namakan budak ni sebagai 'Tepung' untuk memudahkan cerita. Si Tepung ni suka sangat bercerita tentang seseorang (walaupun pensyarah dia sendiri) seolah-olah orang itu tersangatlah teruk perangainya. Ramai betul orang yang dikutuk olehnya depan kawan-kawan lain. TETAPI di depan orang yang dikutuknya itu, berpura-pura menunjuk baik.

Pada awalnya, ramai yang mendengar ceritanya dan percaya tapi lama-lama sendiri mau ingatlah. Dia langsung tidak sedar bahawa sedikit demi sedikit kawan-kawan disekelilingnya sudah beranggapan dia berlagak pandai dan bagus sangat. Di depan si Tepung ni, kawan-kawannya mengiyakan sahaja apa yang dikatakan olehnya, tetapi di belakang si Tepung ni kawan-kawannya mengutuk dia di belakang malah menyampaikan cerita si Tepung itu kepada sesiapa yang terlibat (orang yang dikutuk olehnya walaupun kepada pensyarah). Sebenarnya, Dell sendiri lewat dapat tahu, bila dah ramai bercerita kat Dell tentang dia ni, Dell pun menjauhi si Tepung ni. Bahaya budak sebegini, dia boleh menjatuhkan kita.

Si Tepung langsung tidak sedar bahawa ramai orang sudah tidak suka padanya. Biarlah dia dengan labu-labunya. 

Nota :
  1. Fikir sejenak - Apa motif dia berkata, "Semua rahsia si POLAN-POLAN tu dalam POKET aku!"? Ramai mengatakan tidak hairan suatu hari nanti, jika si Tepung ini bekerja di tempat lain, dia akan membawa cerita dan mengutuk si POLAN-POLAN itu di tempat lain.
  2. Dia merupakan seorang pelajar PhD, belum tamat pengajian tetapi sudah berani mengutuk ramai pensyarah. Berkat ke ilmu dia itu kerana tidak hormat akan guru? Dia langsung tidak sedar ramai pensyarah sudah mengetahui perbuatannya itu.
  3. Dia mengatakan bahawa ramai orang hendak bersaing dengan dia sedangkan masing-masing mempunyai bidang yang berbeza. Jika dia menjatuhkan seseorang kerana beranggapan orang hendak bersaing dengannya... sah dia ada masalah hati.

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan