Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Cuti Raya Korban



By  Kakdell     Jumaat, Oktober 18, 2013    Labels:, 
Sedar tak sedar, dah masuk hari raya haji. Rasa seperti baru sahaja selesai hari raya puasa. Mana taknya, sebulan Dell berada di kampung pada waktu itu. Kali ini, Dell berada seminggu di kampung untuk menyambut hari raya haji. 

Bila sebut hari raya haji, tidak sah jika tiada 'korban'. Tahun ini, atok Dell buat korban lagi di surau berdekatan dengan rumah. Tapi, Dell tak pergi pun ke surau untuk melihat lembu disembelih tu... tak sanggup! Dell pernah pergi sekali sahaja melihat kerja-kerja sembelihan lembu dari mula hingga akhir beberapa tahun lepas. Cukuplah sebagai pengalaman.

Sijil untuk korban dan aqiqah
Ini kali pertama Dell melihat sijil untuk sesiapa yang melaksanakan ibadah korban dan aqiqah di salah satu surau di sini. Sebelum ini, kami tidak menerima mana-mana sijil di tempat kami buat korban. 

Pada Dell, sijil ini bagus dilaksanakan sebagai rujukan kita pada masa akan datang. Maklumlah, kita tidak tahu ketika kecil dahulu adakah ibu bapa kita mampu untuk melakukan aqiqah untuk kita. Sekurang-kurangnya dengan adanya sijil ini, kita tahu bahawa kita sudah diaqiqahkan oleh ibu bapa kita dan kita tidak akan berasa was-was sama ada hendak melakukan aqiqah atau korban apabila kita dewasa kelak.

Menu di pagi raya haji...
Seperti biasa, menu hari raya haji sama seperti menu pada hari raya puasa. Malah, Dell berpeluang makan makanan kegemaran di rumah saudara-mara Dell seperti rendang siat dan ayam masak merah.

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada semua. :)



Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan