Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Dunia usahawan



By  Kakdell     Khamis, Oktober 31, 2013    Labels:,, 
Bengkel Kepimpinan dan Usahawan Muda 

Dell didedahkan dengan dunia usahawan sejak kecil kerana nenek merupakan peniaga kuih di belakang Coronation Kluang (stesen bas lama Kluang). Tempat itu merupakan syurga bagi para peniaga. Berpanas, berhujan, ribut... adalah perkara biasa. Suasana yang paling sibuk adalah pada bulan Ramadan.

Ada satu ketika, seorang penjual membawa kotak dan menjual jam kepada nenek. Dell tertanya-tanya, berapa jualannya untuk sehari? Sebab nenek Dell berniaga, pelanggan yang mencarinya untuk membeli, tetapi penjual jam itu mencari pelanggan untuk menjual.

Dua minggu sebelum menyambung pengajian ke Tingkatan 6, Dell minta izin daripada nenek untuk berniaga seperti penjual jam tadi tu. Dell hendak tahu cara penjual tu berniaga. Selama ini, Dell hanya baca dalam buku sahaja. Dalam keberatan, nenek memberi izin. 

Pengurus syarikat 'direct selling' tersebut mengajar Dell bagaimana untuk berniaga sedemikian. Banyak teori dan praktikal yang dipelajari tiada dalam buku yang Dell pernah baca waktu itu. Dell kena jual 'teko teh mini' dan 'pistol mainan'.

Dell dikehendaki jual barangan tersebut di daerah-daerah yang dipilih oleh ketua dalam negeri Johor. Dengan gabungan pengalaman berniaga bersama nenek dan ilmu yang diajar oleh pengurus syarikat itu, hari pertama Dell dapat menjual 27 set teko mini. Rekod Dell menjual bersama mereka ialah antara 25 -30 set sehari dalam jangkamasa kurang 5 jam. Pengalaman kena halau, kena perli dan sindir itu adalah perkara biasa.

Melepaskan gian berniaga ketika di tahun akhir pengajian ijazah muda dengan menceburi MLM dan gembira kerana dapat yakinkan beberapa buah kedai runcit untuk terima produk kita dan letak di situ. Pernah juga ada pengalaman jadi 'dropshipper'.

Berniaga ini memang seronok jika fokus dan banyak networking. Lagi satu kena ada minat yang mendalam, jika tidak semangat akan jatuh. Bagaimana hendak menguruskan kewangan pun penting iaitu modal dan keuntungan. Jika tidak, akan jatuh rugi untuk jangka masa panjang.

Kini Dell cuba memahami konsep pelaburan pula tetapi bukan Skim Cepat Kaya ye... Bahaya tu!

Ilmu usahawan ini luas. Mesti anak-anak muda gembira didedahkan pada usia yang muda. :)

P/S : Selalu menjadi sukarelawan tolong berniaga jika ada yang buka meja (berniaga secara tradisional) untuk melepaskan gian. :)

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan