Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

APABILA TAUKE SALON RAMBUT BERCERITA



By  Kakdell     Rabu, September 10, 2014    Labels:, 

Tengahari tadi, Dell berpeluang ke salon rambut yang Dell selalu sebut sebelum ini. Dell 'claim treatment' rambut percuma yang diberikan sempena rawatan 'rebonding' yang dibuat sebulan dulu.


Selesai rawatan, secara berseloroh Dell bertanya kepada tauke salon, "Rambut saya ada uban, tak?"

Dari kisah perihal rambut, tanpa diminta tiba-tiba beliau bercerita tentang kisah pengalaman beliau membuka perniagaan salon.

Beliau memberitahu bahawa beliau datang dari keluarga yang miskin, mempunyai 10 orang adik beradik. Malah beliau tidak habis belajar tingkatan 1.

Katanya, banyak ilmu dari pengalaman yang beliau pelajari sejak menjadi kuli, ilmu yang tidak ada di sekolah.

Melalui pelanggan yang datang ke salon, beliau mula mempelajari karektor setiap pelanggan. Beliau sangat mementingkan 'networking'. Baginya, ia umpama 'snow ball'. Bermakna, semakin lama bola tersebut semakin besar.

Sambil memegang tangan Dell, beliau berkali-kali mengatakan bahawa kesihatan itu sangat penting. Kesihatan yang terbaik, akan membawa kekayaan. Itulah kata-kata amanat bapanya yang sering dipegang.

Setiap pagi, beliau akan bersenam sekurang-kurangnya 15 minit untuk menghirup udara segar. Bukan itu sahaja, kulit mestilah kena dengan cahaya awal matahari untuk mendapatkan Vitamin D.

Setiap malam sebelum tidur, beliau akan meluangkan beberapa minit untuk bermeditasi. Beliau akan membersihkan minda dan jiwa sebelum tidur. Yang mana negatif sama ada di dalam hati atau minda, beliau buang. Beliau mengatakan kita patut sentiasa bersyukur dengan sekecil-kecil nikmat yang kita dapat.

Patutlah beliau kelihatan lebih muda dari usia asal. Dell tidak sangka umurnya sudah 50 tahun.

Beliau turut berkongsi bagaimana cara untuk menjaga hati pekerja dan hatinya dalam pemberian komisen. Dengan cara begitu, pekerjanya akan berasa gembira, tidak lari malah akhirnya mereka menjadi 'bisnes partner'.

Sehingga kini, beliau masih belajar dalam ilmu kehidupan.

Setelah sejam lebih beliau bercerita, Dell terpaksa meminta diri untuk pulang kerana petang itu, Dell ada temujanji yang lain pula.

Alhamdulillah... Rezeki Dell pada hari ini mendapat ilmu pengalaman daripada seorang tauke salon. Beliau antara mereka yang berjaya dalam hidup, from zero to hero. — feeling inspired.

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan