Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Program Klinik Usahawan Siri Mudahnya Berniaga 2014 bersama-sama Dr. Azizan Osman



By  Kakdell     Rabu, September 17, 2014    Labels:,, 
Pada hari Ahad lepas (7 September 2014), Dell berpeluang pergi ke Program Klinik Usahawan Siri Mudahnya Berniaga 2014 bersama-sama Dr. Azizan Osman (DAO). Sebenarnya Dell tak sangka peluang untuk ke bengkel bersama-sama DAO tercapai. Terima kasih kepada kawan Dell iaitu Iqa yang telah mengajak Dell ke program tersebut.

Ber-selfie dahulu sebelum program bermula. Hihi...
Walaupun klinik ini adalah percuma, tetapi banyak ilmu yang Dell perolehi. Dell sangat terkesan bagaimana para penganjur memulakan suasana yang sangat bertenaga beberapa minit sebelum DAO naik ke atas pentas. Permulaan acara dengan lagu yang sangat rancak sambil melakukan tarian yang ringkas sangat mengujakan kami. Jadi, kami tidak berasa mengantuk dan rasa sangat gembira.

Keadaan ini menjadikan kami bersedia menerima sebarang ilmu yang hendak disampaikan. Program yang ringkas sebegini adalah perkara biasa dalam bidang konsultan. Ia sebagai modul pengenalan untuk menarik minat audien supaya mengikuti program mereka seterusnya. Namun, Dell tidak menafikan bahawa ilmu yang ingin disampaikan itu sangat bagus bagi mereka yang ingin mengetahui bagaimana hendak menjadi usahawan yang lebih strategik.

Seperti yang kita ketahui, dalam menjalankan sesebuah bisnes kita boleh memilih sama ada :
  1. Cuba sendiri.
  2. Belajar daripada orang lain. Atau
  3. Ber-partner dengan orang yang sudah berjaya.
Geram melihat Gitar Merdeka ini!
DAO mengajukan soalan-soalan ini kepada kami semua :
  1. Apakah tahap kewangan yang anda inginkan 3/5/10 tahun akan datang?
  2. Apakah impian gaya hidup yang anda impikan?
  3. Impian kebebasan masa?
  4. Berapa banyak kita hendak menyumbang kepada masyarakat?
  5. Apakah impian kebahagiaan semasa hidup dan mati?

Jika Dell mempunyai sumber kewangan yang banyak, Dell tidak akan teragak-agak untuk mengikuti program ini. Melalui program sebegini, kita dapat menjimatkan masa dari segi pembacaan buku dan penggunaan teori yang silih berganti dengan menggunakan pengalaman mereka. 

Apa-apa pun, ilmu yang ada perlu dilaksanakan, jika tidak ia akan menjadi sia-sia. Betul tak?

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan