Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Jika itu takdirnya...



By  Kakdell     Khamis, Februari 28, 2013    Labels:,, 


Ketika Dell membelek fb sebentar tadi, mata Dell tertumpu ke arah gambar ini. Dell cuba mengalih pandangan ke arah lain tetapi tangan Dell mencari semula gambar ini tadi. Dell pandang semula gambar ini. Hati Dell terus terasa sangat sebak. Hati Dell berkata, 'Walaupun ada ketikanya aku dalam kesusahan, tapi belum pernah lagi sesusah ini...'.

Dell berasa amat bersyukur dengan limpahan rezeki yang Allah beri. Setiap kali Dell berada dalam kesusahan, Allah akan menggembirakan Dell dengan sesuatu sebagai ganti. Ada kalanya, sesuatu yang di luar jangkaan Dell sendiri. Bergenang air mata Dell memikirkan kebesaran Ilahi.

Bayangkan baru sahaja terdetik di hati Dell kerana lapar, tiba-tiba akan ada seseorang membawa makanan atau ajak keluar makan. Kadang kala Dell teringin hendak makan sesuatu yang mungkin kosnya mahal dan hanya pendamkan di dalam hati, tiba-tiba ada seseorang akan bawa Dell ke situ dan belanja. Itu baru hanya DETIK DI HATI, Allah sudah perkenankan hajat Dell.

Pabila mengenangkan semua ini, Dell akan berasa sangat terharu dan bersyukur di atas kenikmatan yang Allah beri. Jika Dell ditimpa musibah atau masalah, Dell akan mengingati kenikmatan yang diberi sebelum ini sehinggakan Dell berasa redha segala apa yang terjadi tanpa ada rasa marah, kesal dan sedih. Dell percaya akan rezeki yang Allah beri. Tak elok kita berasa tamak. Percayalah akan rezeki Allah. Setiap makhluk-Nya sudah tertulis rezekinya.


NOTA :
1. Jika kita percaya akan rezeki Allah, sudah tentu penyakit PHD dapat disingkirkan.
2. Sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diberikan oleh Allah walaupun hanya sekecil cuma. Kerana sifat syukur itu akan memberi kenikmatan yang lebih besar pada masa akan datang.
3. Sentiasalah Sujud Syukur sekiranya Allah memakbulkan permintaan kita sama ada zahir atau batin. Lakukanlah solat sunat jika berkemampuan.
4. Perbanyakkanlah sedekah, nazar dan zakat di masjid-masjid, surau, rumah anak-anak yatim, orang susah, orang OKU, orang sakit dan yang berkaitan.
5. Lunaskan hutang yang ada sehingga selesai.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan