Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Saya sebuah kereta



By  Kakdell     Isnin, Februari 25, 2013    Labels: 


Setiap kali Dell hendak mengajar anak-anak murid tentang karangan bahasa Melayu, mesti mereka dengan penuh yakin mengatakan bahawa bahasa Melayu tu senang. Dell mudah saja apabila mereka berkata demikian, Dell akan kata, "Mesti keputusan BM kamu 90% ke atas, kan?" Mereka diam sambil tersengih-sengih.

"Oleh kerana kamu kata BM ini senang, cuba buat karangan 'Saya sebuah kereta'."

Mereka tersengih-sengih dan berkata, "Senangnya tajuk karangan ni, masuk dalam peperiksaan ke?"

"Saya tak mahu karangan biasa-biasa tau! Saya nakkan sebuah karangan yang boleh menyentuh hati saya." Mereka terdiam lagi sekali.

Setelah membaca karangan mereka itu, "Setakat ni saya belum lagi jumpa karangan 'Saya sebuah kereta' yang dapat menyentuh hati saya."

"Kalau tajuk karangan seperti ini pun kamu tidak boleh menulis sehingga dapat menyentuh hati saya, bagaimana kamu hendak menulis karangan berbentuk fakta dan lain-lain? Beza karangan terbaik adalah cara kamu mengolah ayat selain mempunyai tatabahasa dan struktur ayat yang betul."

Dell pun memberi contoh karangan yang terbaik untuk rujukan mereka. Dell tunjuk beberapa contoh karangan gred A dan gred C supaya mereka dapat lihat perbezaannya. Dell akan saring segala rujukan mereka supaya mereka mendapat contoh yang terbaik. Sejak itu, mereka lebih berhati-hati untuk menulis karangan, tidak seperti sebelum ini, hanya sambil lewa sahaja kerana menganggapnya mudah.


NOTA :
1. Dell tidak pernah menanda latihan bahasa Melayu dengan hanya memberi markah sahaja. Dell akan kupas masalah yang didapati supaya mereka lebih berhati-hati. 
2. Walaupun ada ayat mereka itu betul, Dell akan beri contoh ayat yang lebih baik dari segi pengolahannya supaya mereka nampak keindahan bahasa tersebut.
3. Apa-apa pun, Dell hanya memberi tunjuk ajar. Selebihnya adalah usaha mereka sendiri. Jika mereka tidak mahu mengikutnya, Dell tidak boleh berkata apa-apa. Dan jangan salahkan sesiapa jika dalam peperiksaan sebenar mendapat markah rendah.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

2 ulasan:

  1. wahhh bagusnya! bm senang?? nampak je senang,sbnrnya..susah.nasib baik bm masa spm A.hehhe.
    kalau sudi,follow saya balik.. http://memburucintamu.blogspot.com :)

    BalasPadam
  2. Biasalah budak-budak zaman sekarang, semuanya petik jari je. Huhu. Terima kasih kerana sudi singgah di blog saya. :)

    BalasPadam