Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Perjuangan itu?



By  Kakdell     Sabtu, Mac 02, 2013    Labels:, 


Beberapa minggu lepas, Kelab Staf Kontrak UPM add Dell sebagai senarai ahli kelab tersebut. Antara perjuangan yang sedang hebat dilakukan ialah ingin membela nasib staf kontrak UPM yang kini kontrak mereka hanya diperbaharui untuk enam bulan sahaja (sehingga bulan jun tahun ini) dan tiada jaminan akan diperbaharui selepas tempoh tersebut.

Tambah membimbangkan apabila ura-ura mengenai masalah ini sejak tahun lepas menjadi kenyataan apabila ramai staf kontrak tidak diperbaharui kontraknya dan ditamatkan terus perkhidmatan mereka. Hal ini yang menyebabkan staf kontrak berasa tidak selamat dengan kedudukan mereka. Pihak pengurusan juga telah memberitahu tentang hal ini dari awal supaya kami semua bersedia dengan segala kemungkinan.

Inilah antara sebab Dell juga mencari pekerjaan lain waktu itu dan cuba juga memohon biasiswa untuk melanjutkan pelajaran. Itupun Dell memohon secara senyap-senyap. Ramai juga kawan-kawan Dell yang diberhentikan kerja secara tiba-tiba waktu itu walaupun telah bekerja lebih 5 tahun. Bayangkan bagi mereka yang sudah berkeluarga dan mempunyai komitmen yang banyak.

Alhamdulillah, Dell berjaya mendapat biasiswa penuh dari KPT pada bulan September lepas. Jika tidak, sudah tentu Dell akan risau tentang status Dell pada akhir tahun tersebut. Sewaktu sahabat-sahabat sedang gusar dengan masalah tersebut, Dell pula hampir terlupa tentang hal itu kerana terasa terlepas dari masalah itu.

Apa-apa pun, kita kena berani keluar dari satu kepompong untuk lebih berjaya. Kita tidak boleh selama-lamanya berada di zon selesa. Cuba bayangkan jika Dell masih berada di situ. Bebanan tugas semakin banyak kerana kekurangan staf. Tekanan hidup pun semakin bertambah.

Dell berasakan keputusan Dell meletakkan jawatan pada hari tersebut adalah satu pilihan yang tepat. Memang ramai terkejut kerana Dell meletakkan jawatan secara tiba-tiba dengan notis sebulan. Waktu itu, bulan Ramadan dan orang sedang sibuk fikir tentang raya dan cuti.

Dell berterima kasih juga keadaan ini berlaku, jika tidak, tentu kehidupan Dell tidak sebaik sekarang ini. Kadang-kala, tekanan seperti ini perlu untuk kita merubah kehidupan kepada lebih baik.


NOTA :
1. Dell pernah dijanjikan untuk diserap ke jawatan tetap, janji tinggal janji.
2. Jangan menaruh harapan tinggi jika tiada perjanjian secara bertulis.
3. Kita kena fikirkan diri sendiri juga, jika ada peluang ke tempat lain, pergi jika sesuai. Mungkin itu rezeki yang lebih baik untuk kita.

P/S : Kawan-kawan Dell yang sudah keluar dari UPM kebanyakannya sudah mendapat jawatan tetap dengan jawatan yang setaraf dengan mereka.


Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

2 ulasan:

  1. sis.. bley sy nk emel sis.. nk tnye mengenai myPhd.. norynnatasha@gmail.com

    BalasPadam
  2. Oh, boleh! Emel saja di alamat n_dilla_82@yahoo.com.

    BalasPadam