Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Alahai anak murid aku...



By  nurdilla zaini     Isnin, September 24, 2012    Labels: 
Kadang-kala anak-anak murid kita ni menghiburkan hati dengan telatah mereka. Anak murid???

Buat masa ni, Dell membantu seorang sahabat memberi tuisyen untuk keempat-empat anaknya. Anak-anak murid Dell ni seorang darjah empat, seorang darjah enam, seorang tingkatan dua dan seorang lagi tingkatan empat. Mereka ni agak lemah dalam penulisan bahasa Melayu. Dell bukan sahaja mengajar mereka  untuk subjek bahasa Melayu tetapi Sains dan Matematik. 

Dell mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu kerana mereka sememangnya lemah bahasa Inggeris. Cuba fikir, bagaimana mereka hendak faham isi kandungan dalam buku teks yang sepenuhnya dalam bahasa Inggeris? Disebabkan itulah anak-anak Melayu yang lemah bahasa Inggeris turut ketinggalan jauh kebelakangan untuk subjek Matematik dan Sains. Alah, mereka boleh menjawab kertas peperiksaan dalam dwi-bahasa. Sudah tentu, mereka akan menjawab dalam bahasa Melayu.

Apabila penulisan bahasa Melayu mereka sudah kuat, sudah tentu mereka boleh menjawab soalan Sains dengan mudah sekiranya perlu menerangkan sesuatu.

**********

Yang tua, biasanya serius sedikit, tapi yang sekolah rendah tu macam-macam karenahnya. Lawak pun ada. 

Semalam merupakan kali pertama Dell menunjukkan buku 'Kamus Dewan' kepada mereka. Dell beritahu bahawa kamus ini boleh digunakan oleh pelajar sekolah rendah sampailah peringkat orang tua. Mereka tengok Dell dengan raut muka tidak percaya. Setelah mereka melihat Dell buka kamus itu untuk cari makna seerti untuk beberapa perkataan, tiba-tiba anak murid darjah empat dan enam teruja untuk melihat kamus tu. Ke hulur ke hilir membawa kamus tu dan menyelak-yelak setiap muka surat (mungkin teruja melihat banyak perkataan yang mereka tidak pernah dengar sebelum ini). Kedengaran dari dalam rumah yang mereka meminta ibu dan ayah mereka untuk membeli kamus tu. 

**********

Tadi, ibu mereka cakap di depan mereka semua begini...

Ibu : Ibu hendak pergi opis ni, belajar rajin-rajin. Tak tahu tanya cikgu. Kalau belajar elok, nanti ibu bawa korang semua pergi bercuti. Bawa cikgu sekali.

Dell : (Tersengih)

Yana : Hah, bawa cikgu sekali? Kan kita bercuti, takkan masa bercuti kena belajar juga?

Ibu : Eh, bercuti pun kena belajar juga tau! Sebab tu kena bawa cikgu sekali.

Dell : (Tergelak-gelak)

Yana : Habis tu kalau main kat Wet World, takkan nak bawa buku sekali? Kan nanti basah.

Ibu : Nanti ibu belikan buku yang kalis air.

Kiki : Betul ke ibu nak beli buku kalis air? Ada ke?

Fakrul : Alah, takkan tengah-tengah mandi air nak kena study?

Dell : (Masih tergelak-gelak)

Ibu : Takdelah. Bercuti kita bercutilah. Bawa cikgu bercuti sekali. Dengan syarat, Yana, Kiki dan Fakrul kena belajar betul-betul... rajin-rajin... baru ibu bawa pi bercuti.

Yana dan Kiki : Yeay!

**********

Ish, lawak betul mereka ni! Tapi syukur, mereka ada minat hendak belajar. Walaupun Dell hanyalah seorang cikgu tuisyen, tapi pendekatan dan penumpuan kepada mereka sangat berbeza dengan pusat tuisyen di luar. Ini kerana kita tumpu sepenuhnya kepada mereka sahaja di rumah. Dell mengajar mereka bermula dengan yang paling asas sehinggalah mereka benar-benar dapat kuasai satu-satu subjek tu. Apa-apa pun, semoga mereka semua ni berjaya dalam pelajaran dan kehidupan... :)


Kenali nurdilla zaini

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan