Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Kemalangan di hari raya



By  nurdilla zaini     Jumaat, September 21, 2012    Labels: 

Tanggal 3 September 2012 (Isnin), pukul 9.20 malam...

Ketika sedang rancak Dell dan sepupu, Masittah bercerita di dalam kereta (kebetulan kereta sedang berhenti kerana lampu merah), tiba-tiba satu hentakan kuat dari arah belakang kereta Dell. Disebabkan hentakan yang kuat dari arah belakang, kereta Dell terlompat ke depan dan melanggar kereta depan.

Terperanjat Dell pada waktu itu dan hanya satu lafaz yang terlahir... 'Masya-Allah'.

Setelah kami berpandangan seketika, Dell meminta Mas mengambil nombor plat kereta di belakang. Ketika Dell hendak keluar dari kereta dan melihat kerosakan di belakang bonet, kereta di hadapan Dell pergi begitu sahaja. Waktu itu, Dell tidak kisah dengan kereta di depan, yang penting adalah kereta di belakang.

Apabila Dell melihat pemandu kereta di belakang keluar dari kereta, Dell terkejut! Seorang seperti bounzer, seorang lagi macam hero hindustan. Ah, sudah! Takut juga Dell waktu itu.

Ayat pertama yang Dell cakap dengan mereka, "Hmmm... macam mana ni ek?"

Si pakcik bounzer cakap, "Maaf, dik. Brek kereta nie memang rosak, tiubnya bocor. Ikut kereta saya ke bengkel saya berdekatan sini, ya."

"Ok.."

Dell pun ikut kereta Range Rover tu dari belakang. Tak sampai 200 meter dari tempat pelanggaran, sudah sampai di bengkel pakcik tu. Pakcik itu berkata, "Maaf sangat-sangat dik, tadi saya hendak check kereta ni sama ada breknya sudah ok atau belum. Tadi saya dah cuba tekan brek sekuat hati, mujur brek angin makan. Kalau tak lagi teruk. Takpe, memang salah saya, saya baiki semua kerosakan. Adik cuma perlu tinggalkan kereta bila-bila adik free untuk dibaiki."

Hero Hindustan (bangla) tu pula kata, "Encik ni tuan punya ini bengkel. Adik jangan risau. Apa kerosakan, dia kasi baiki."

"Beginilah encik, saya telefon saudara saya sekejap. Dia duduk di area sini."

"Boleh. Adik order la makan minum dulu di kedai nie. Maaf sangat-sangat ya." (Di tapak bengkel pakcik tu, ada sebuah kedai makanan kecil untuk masakan Melayu dan Barat dan kedai cuci kereta). Kami hanya minum je sebab perut dah kenyang maklumlah baru balik beraya di rumah atuk saudara di situ.

Dua puluh minit kemudian, saudara (pangkat bapa saudara) Dell datang ke bengkel tersebut. Setelah deal dengan pakcik tu, semuanya selesai. Mujur rumah atuk saudara Dell hanya beberapa ratus meter dari tempat kejadian dan mereka sudah bermastautin di situ sejak tahun 80-an lagi.

Tak pasal-pasal, kami lewat sampai rumah.

**********

Pada hari Rabu, Dell pun menghantar kereta bersama atuk saudara. Dua hari Dell terpaksa bermalam di rumah atuk saudara di Keramat. Maklumlah, kerosakan agak teruk. Bonet belakang kena ketuk dan bumper kena ganti manakala bonet enjin pun kena ketuk sedikit. Hendak menunggu cat kering itu yang agak lama.

Apa-apa pun, mujur kami berdua tidak mengalami sebarang kecederaan dan fobia.

**********

Hari Khamis lewat petang, baru Dell dapat mengambil kereta semula. Terasa lega kereta dah ok. Pakcik tu pun bagus sebab dia yang follow up dengan Dell sama ada kereta ok atau tidak kerana dia berada di luar (pakcik tu nak tahu sama ada pekerjanya buat kerja dengan elok). Pakcik tu pun ada juga mempelawa Dell dan atuk saudara makan dan minum di kedai makan di sebelah bengkelnya tu. Tapi kami menolak.

Apa-apa pun, alhamdulillah kerana pakcik itu bertanggungjawab di atas semua kerosakan. Kalau tak, mahunya beribu kena bayar.



Kenali nurdilla zaini

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan