Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Mana Theodore?



By  nurdilla zaini     Jumaat, September 14, 2012    Labels: 
::Tulisanku di Blog Diari Putri Lindungan Bulan pada 6 Jun 2010::


Petang tadi dalam pukul 2.00 lebih…

‘Eh, mana lagi seekor? Mungkin dia ke tempat lain agaknya… malam ni, mesti dia akan datang ke pangkin ni semula…’

‘Takpelah… Nie rezeki kamu berdua lah nampaknya… Jangan berebut-rebut…’


**********


Tiap-tiap hari, Putri akan membeli Whiskes Junior (Berbentuk pepejal lembut) untuk mereka bertiga. Nak bagi nasi… dah ada jiran yang bagi. Jadi, Putri bagi mereka makan begitu sahaja.

Semakin lama, mereka bertiga semakin membesar. Putri namakan mereka sebagai :


Alvin – Yang berbadan sedang, bulu tompok putih kuning dan ekornya bengkok.

Simon – Yang berbadan kurus, bulunya berbelang kuning

Theodore – Yang berbadan gemuk cikit, bulu tompok putih kuning dan ekornya panjang.


Putri memberi mereka Whiskes Junior beranggapan mereka akan dapat protein secukupnya menggantikan air susu ibunya… Putri tak boleh letakkan susu di situ cuma air biasa sebab takut nanti susu cepat rosak…

Kemanalah pergi ibunya…? Kali terakhir Putri tengok ibunya, sehari sebelum Putri pulang ke kampung beberapa minggu lepas.


**********


Malam nie, Putri buatkan makanan istimewa untuk mereka bertiga… Putri campur chicken chop yang telah Putri cincang dan Putri tumbuk biskut Friskes Junior yang dicampur sedikit air lalu digaul bersama-sama nasi. Sebab Putri tengok, Alvin dan Theodore semakin banyak makan terutamanya Theodore dan Putri takut kalau makanan tidak cukup.

Tadi Putri turun ke bawah, nak bagi mereka bertiga makan. Cian Putri tengok, Alvin dan Simon berpelukan di tepi pangkin dan berbaring. Mungkin mereka sejuk agaknya.

Tapi, mana Theodore?

Nampak je kelibat Putri, Alvin dan Simon terus mengiaw dan mengejar Putri.

Putri pun hidangkan makanan mereka tu ke dalam bekas yang ada di situ.

Alvin dan Simon makan dengan lahapnya.

Agak-agak dah kenyang sikit, mereka berdua datang dekat dengan Putri dan memanjat ke atas peha Putri. Putri membiarkan sahaja perlakuan mereka tu sebab kesian melihat mereka. Mereka berdua suka gigit ibu jari kaki Putri. Tak tau kenapa tapi Putri biarkan je.

Ketika Alvin dan Simon tengah makan, ada seorang pakcik (jiran bawah rumah) cakap (ketika lalu di tepi pangkin, mungkin hendak ke kedai),


“Seekor lagi… takde, kan?”

“Haah, dari petang tadi tak nampak”
“Entah mana perginya…”


Putri tunggu sekejap di pangkin tu sehingga Putri dapat rasa mereka berdua dah betul-betul kenyang. Putri bermain-main dan mengusap-usap mereka sekejap. Mereka berdua berbunyi manja.

Selepas itu, Putri pun naik ke rumah Putri. Si Alvin nak ikut, Putri tak bagi.

Putri harap esok Putri akan jumpa dengan Theodore semula.

Kenali nurdilla zaini

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan