Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

Jauhkan diri daripada 'MEREKA'



By  Kakdell     Sabtu, Oktober 20, 2012    Labels: 
Apabila kamu jumpa seseorang yang terlalu ambil berat soal gosip dan cerita-cerita negatif berkenaan 'seseorang', JARAKKAN dirimu daripadanya kerana dia sebenarnya manusia kurang bahagia (kecuali jika ingin membantunya). Mungkin bahagianya terletak pada mendengar cerita-cerita, berfikir mendalam tentangnya dan bertanya sana sini mencari info yang tidak perlu. Sedangkan sepatutnya banyak sekali tugasan dan kewajiban lain yang perlukan keutamaan untuk dilunaskan -Ustaz Zaharuddin Abd. Rahman-

Kita selalu akan didatangi seseorang yang suka berbicara tentang orang lain sama ada baik atau buruk seseorang itu. Jika niat baik, alhamdulillah... tetapi jika niat buruk, kesian kepada empunya badan. 
Oleh itu, sebaik-baiknya kita menghindari orang sebegini kerana :
  1. Kita membuang masa. 
  2. Silap-silap perangai 'mereka' tu berjangkit dengan kita. 
  3. Secara tidak sengaja kita tolong menyebarkan cerita yang salah mengenai orang itu (fitnah).
  4. Tak pasal-pasal kita memandang serong kat empunya badan (buruk sangka).
  5. Menzalimi empunya badan.
Apabila terjadi sebegini, secara tidak langsung kita akan menzalimi atau menganiaya empunya badan. Bayangkan semua amalan kita (pahala, rezeki dan lain-lain) semuanya akan berpindah ke empunya badan yang dizalimi. Dan, yang paling ditakuti doa empunya badan makbul tanpa hijab. Bayangkan kalau empunya badan itu berdoa agar orang yang menzaliminya DILAKNAT Allah... tentu kita tidak mahu tergolong di dalam kelompok itu, kan?



 

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan