Selamat Datang ke Blog Dell!

Bersama Dell di Alam Maya
Sertai Saya

My Attitude Depends on Who You Are



By  Kakdell     Khamis, Oktober 18, 2012    Labels: 
Bila diingat-ingatkan balik apa yang berlaku memang terasa sangat geram sebenarnya. Terutama bagi 'mereka' yang berpura-pura. Tetapi bila mengingatkan kuasa dan balasan Allah itu tiada sempadan, Dell biarkan sahaja. Sekurang-kurangnya, Dell sudah dijauhkan dan tidak termasuk di dalam kelompok 'mereka' itu. Rasa lega sangat-sangat.

NOTA :
Adab berhutang, kenalah bayar semula kepada pemberi pinjam. Dah janji, kena tunaikan. Jangan buat derk je. Tak perlu sampai pemberi itu perlu mengejar je. Jika rezeki sempit, tak perlu salahkan orang lain. Salah diri sendiri kerana menganiaya orang lain. Doa orang teraniaya atau dizalimi ni makbul (termasuk orang yang tidak dibayar hutangnya). 

"Kerana hutang berkaitan dengan hak manusia, maka ia tidak boleh ditebus dengan meminta maaf, taubat atau pun istighfar. Ia juga tidak boleh ditebus dengan solat ataupun haji. Hutang hanya bleh dibayar sama nilai dengan hutangnya. Selagi belum dibayar, maka hutang itu akan terus mengikat seseorang bahkan selepas dia mati."
- Tidak Masuk Syurga Kerana Hutang, Ustaz Umar M. Noor hlmn 111-112, Solusi Isu No. 46-

Orang-orang sebegini mempunyai ciri-ciri orang munafik.

Hadits Nabi Muhammad SAW Tentang Orang-Orang Munafik :
“Tanda orang-orang munafik itu ada tiga keadaan. Pertama, apabila berkata-kata ia berdusta. Kedua, apabila berjanji ia mengingkari. Ketiga, apabila diberikan amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya”.(Hadist Riwayat Bukhari dan Muslim).

Kenali Kakdell

Panggilan nama Kak Dell ini muncul ketika Dell menjadi senior di tahun akhir pengajian Bacelor Sastera (Pengkhususan Bahasa dan Linguistik Melayu) di UPM. Junior yang me'reka' panggilan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan